Khamis, 11 Jun 2020

Diploma In Estate Management

Posted by with No comments

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ


Hello you all. So, today i want to share to you all about my diploma. Sekarang ni saya berada di tahun akhir Diploma Pengurusan Hartanah. That's mean dah dua tahun setengah dah berjuang dalam mengejar segulung diploma ini. Huhu.

Buat pengetahuan semua, Diploma Pengurusan Hartanah ini memakan masa tiga tahun bersamaan dengan enam semester. Dan semester akhir iaitu semester enam adalah korang punya internship session. That's mean korang tak payah hadiri kelas dekat Universiti. Dalam kata lain, korang kena cari tempat Praktikal dalam bidang yang berkaitan dengan kos ini. So, apa korang akan belajar nanti?

1. Valuation
Subjek ni kan, ia mengenai calculation jaa banyak. Function dia adalah untuk pengiraan sesebuah property. Property tu means rumah, tanah, kilang, golf and so on. So ada lah bebebebeberapa formula. Nampak dak perkara 'Bebebebe' tuh. Haaaaaa. Banyak lah formula tuh.Hehe. So, bidang yang korang akan kerja nanti adalah Valuer. Ini adalah Main Subject yer. Jangan buat main. Once you all fail satu sem, lambatlah korang akan masuk intern nanti. Plus lambat konvo and tak boleh konvo sekali dengan batch korang. Huhu.

2. Estate Agency
Ini pulak adalah subject dimana korang akan belajar mengenai ilmu-ilmu agen hartanah. Korang akan belajar beberapa standard of estate agency. Salah satunya mengenai fee yang bakal korang peroleh once korang dapat close deal. Bidang ini banyak menjana wang. Tapi korang kenalah pandai bercommunicate. Yelahhhhh jual-jual harta kan. Ofkos kena peramah orangnya..

3. Property Management
This one pula korang akan belajar mengenai bangunan tu terdahulu. Contoh, foundation, soil investment and so on. Next sem, korang belajar mengenai wall, door, window, roof and so on. Next sem lagi jenis internal item. Sebagai contoh air-conditioner system, fire system, plumbing and so on.. Pastu nanti akan belajar lah how to prevent damage and how to take care. Pendek kata subject ni korang kena balajar cara protect bangunan laa senang.. Hehe..

4. Property Developer
Ini masuk semester 4 tak silap. Dimana belajar cara-cara merancang untuk membuat sesuatu development. Contohnya, buat perumahan, office building dan sebagainya. Bukan boleh sesuka hati je nak develop yer. Kena ikut standard-standard yang ditetapkan oleh sesebuah negeri or daerah. And you all kenalah follow all the standard.

Em em. Setakat itu jelah yang mampu brain otak sekarang ni, Hehehe. Thank you luangkan masa membaca. And selamat menempuhi hari-hari akan datang. Goodluck. Sending love from saya, CF 💌

0 ulasan:

Catat Ulasan

Sila Komen